Een dodelijk ongeluk, tientallen kleinere en grotere ongevallen en, volgens vakbond FNV, onderbetaling van uitzendkrachten. De bouw van de Corbulotunnel werd niet het voorbeeldproject dat de provincie Zuid-Holland zich ervan had voorgesteld. Ze liet een onderzoek instellen. Uitkomst: de opdrachtgever moet strenger zijn: controleer de bouwplaats en stop met ellenlange ketens van aannemers en onderaannemers.
Het moest een toonbeeld worden van veilig en netjes werken: de bouw van de Corbulotunnel. Maar dat werd het niet. Nadat NRC Handelsblad in februari over het project schreef, stelde opdrachtgever Provincie Zuid-Holland een onderzoek in naar haar rol bij de uitvoer van het project. De Onderzoekscommissie Corbulotunnel kwam vorige maand met het rapport Van driehoek naar ruit. Van de hoge veiligheidsambities bleef weinig over. De commissie telde en bekeek 41 ongevallen, waaronder een met dodelijke afloop.
De provincie zag toe op naleving van wet- en regelgeving, maar had strenger moeten zijn, zo concludeerde de commissie. Zowel in de contracten, als op de bouwplaats zelf. De “tucht” ontbrak.